Elfakturering
Elfakturering
Fakturorna för varje lägenhets elförbrukning administreras av BHKAB – Youmeet AB (Tomas Eriksson) och skickas ut månadsvis via mejl.
Här är en förklaring till varför det finns en administrationsavgift på elfakturorna samt
hur processen och arbetet bakom varje elfaktura går till.
När det gäller just elen så har hela anläggningen bara en huvudmätare och under den finns ett par så kallade undermätare. Den undermätare som visar hur mycket el som åtgått för BRF:n skall sedan stämmas av mot respektive lägenhets förbrukning, detta görs via webb-portalen. För att veta att värdena enligt webbportalen stämmer med undermätaren, så måste varje enskild lägenhetsförbrukning noteras i ett ”Excel-ak”. Med hjälp av Excel-arket så kan man se att varje enskilds lägenhets förbrukning tillsammans motsvarar värdet enligt undermätaren.
När detta är gjort så skall prissättningen per kilowatt göras, vilket sker genom att varje månad ta det rörliga priset från vattenfall, och sätta in manuellt på varje enskild faktura. Detta innebär att arbetet för att få fram en el-faktura för varje lägenhet är betydligt mer än ringa, vilket gör att den ersättning som Youmeet kräver, har styrelsen bedömt vara rimlig.
När det gäller månadsfakturering eller kvartalsfakturering så är tidsåtgången / månad likadan oavsett om de fakturerar månad för månad eller slår ihop ex.vis 3 månader. Det vill säga att upprätta en kvartalsfaktura tar 3 gånger längre tid än att upprätta en månadsfaktura.
Kontakta Tomas Eriksson, BHKAB – Youmeet AB om ni har några frågor eller synpunkter på elfakturorna.
E-post: tomas@y-tab.se
.