Ny medlem i BRF Bokenäs 100

Välkomna!

Vi i styrelsen önskar er varmt välkomna till BRF Bokenäs 100:)

Nedan följer lite ”bra att veta” information.

-Allmän info-

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som medlemmarna äger tillsammans. Ni köper rätten att bo i lägenheten ni köpt, inte själva bostaden, den äger istället föreningen.

Vår förening bildades i slutet av 2016 efter att Youmeet AB som äger driftbolaget (Hotell – och konferensanläggningen) beslutat att sälja ut de 100 lägenheterna som bostadsrätter. Bokenäs var ursprungligen Volvos konferens – och semesteranläggning, och har funnits i nuvarande utformning sedan 1993. Föreningen har sommaren 2020 förvärvat marken till husen, då denna avstyckats från driftbolaget, dvs Bokenäs Hotell och konferens.

Den löpande driften, underhåll och förbättringsåtgärder av marken och husen, allt utvändigt, sköts av föreningen efter beslut av styrelsen. Vi genomför olika projekt såsom t.ex. ommålning av fasaderna och renovering av balkonger. Vi har tagit fram avtal för skadedjurs-bekämpning, fastighetsjour, fiberanslutning mm. Vi ordnar fixardagar, då vi hjälps åt att sköta om vårt område. Vägen, sopor, vatten och avlopp sköts tillsammans med driftbolaget i en Samfällighet. Den ekonomiska förvaltningen av föreningen sköter Riksbyggen från och med 2021-01-01.

Styrelse är sedan 19 juni 2022: ordförande Erik Prestgaard, ekonomiansvarig Torbjörn Arnholm, ledamöter Linda Hultbrand, Markko Ohvo och Anders Hultbrand, suppleanter är Gun Karlsson och Olof Pawlowski.

Valberedning består av: Tommy Andersson, Elin Rydén, Christopher Nilsson.

Styrelsen informerar er medlemmar genom nyhetsbrev per mail samt genom denna hemsida. Under fliken ”Nyhetsbrev” kan ni se all information som skickats ut historiskt. Här finns även föreningens stadgar, protokoll från tidigare årsstämmor mm. Stadgarna sätter upp reglerna för föreningens verksamhet och beskriver medlemmarnas rättigheter och skyldigheter. Här hittar ni även lagfarten och en karta över marken. Inga yttre förändringar på huset eller marken får göras utan styrelsens godkännande. Detsamma gäller vid elinstallationer eller om ni vill göra en större förändring i er lägenhet, som att flytta väggar eller renovera badrummet. Använd då blanketten ”Ansökan om åtgärd i bostad” under fliken Lägenheterna – Renovering och ombyggnad.

Styrelsen har regelbunden dialog med driftbolaget och dess ägare. Vi har tillsammans med Hotellet en s.k. Framtidsgrupp. Vi har en Trivselgrupp, som verkar för medlemmarnas trivsel genom att ordna med aktiviteter för att öka samvaron i föreningen. Det finns även olika Facebook-grupper som inte är knutna till styrelsen.

-Kommunikation-

All kommunikation gällande föreningsfrågor hänvisas till vår mailbox info@brfbokenas.se, så vidarebefordras frågan till den person i styrelsen med bäst kunskap i ämnet. Styrelsens ambition är att läsa mailboxen dagligen. Om ni är flera i familjen som önskar få medlemsbreven är det bara att meddela det via mailen!

Om ni vill komma i kontakt med driftbolaget skall ni istället använda brf@bokenaset.com

-Ny ägare och medlem-

Månadsavgift – betalas varje månad, faktura skickas till er via mail eller via Kivra, om ni är anslutna dit. Det underlättar om ni vill betala via autogiro, maila då vår kontakt på Riksbyggen Kristian Bäckström på kristian.backstrom@riksbyggen.se. Här finns mer information: https://www.riksbyggen.se/kundtjanst/kund/autogiro/

Försäkring – ni måste ha en hemförsäkring till lägenheten, fastigheterna är försäkrade via föreningen. Se vidare information på hemsidan under fliken ”Lägenheterna”.

Elräkning – faktureras er varje månad via mail från Driftbolaget.

Nycklar – Det finns ursprungligen två nycklar som tillhört Hotellverksamheten/ Driftbolaget, men tidigare ägare kan ha beställt extranycklar (det gör man genom Hotellet). En nyckel kommer att finnas kvar hos Hotellet. Tänk dock på att det inte alltid finns personal på plats som kan hjälpa er om ni glömt nyckeln. Föreningen beslöt att köpa in ytterligare en nyckel per lgh, vilken delades ut på Fixardagen i oktober 2021. OBS – om du som ägare anlitar hantverkare för arbete i lägenheten och önskar hjälp av Hotellet att låna ut nyckel till dem, måste du kontakta Hotellet först – de lämnar aldrig ut nycklar utan att ägaren godkänt detta. När det gäller AKUTA incidenter behöver styrelsen, ibland med hjälp av Hotellet, kunna använda huvudnyckel för att få tillträde till lägenheten. Detta kan t.ex. hända gällande problem med vatten/ avlopp.

Värmesystemet – elementen i lägenheterna är fjärrstyrda, förutom det lilla i hallen. Man styr temperaturen via en Web Port. Information om hur systemet fungerar finner ni på vår hemsida under fliken Lägenheterna – Värme och värmestyrning.

-Regler på området-

Bilfritt – området betraktas som ett gångfartsområde, vilket betyder att alla fordon har väjningsplikt mot gångare och får ej framföras snabbare än gångfart. Det finns anvisade handikapps-parkeringar på området, dessa är endast till för fordon med tillstånd. Övriga fordon får tillfälligt parkeras men endast för i – och urlastning. Därefter måste bilarna parkeras utanför området. Det är mycket viktigt att detta efterlevs för såväl säkerhet som trivsel. Det är inte tillåtet att ladda el-bil från lägenheten.

Grillning – det finns iordningställda grillplatser på området. Det är viktigt att tänka på säkerheten kring öppen eld samt övriga grillar på området. Riktlinjer finns på hemsidan!

Rökning – tänk på att inte skapa obehag för dina grannar genom att röka på altaner och balkonger!

-Driftbolaget-

Föreningen har inte tillgång till andra utrymmen hos driftbolaget än de som används för betalande gäster. Därför ombeds vi att inte gå in i andra utrymmen. En bra utgångspunkt är att se oss själva som betalande gäster och agera som sådana. Detsamma gäller givetvis bolagets mark. Vi har tillgång till:

Hjärtstartare – i perioden 1 april – 31 oktober finns det en hjärtstartare i skåpet vid entrén till Esters. Vintertid måste den förvaras inomhus och finns då i tvättstugan.

Tvättstugan – Vi har under våren 2022 iordningställt en egen tvättstuga för BRF:en. Den ligger nedanför sopnedkasten och det är dörren längst in. Våra husnycklar passar i låset och dörren är inte larmad trots att det står så. Där hittar du en bokningslista och annan information som du behöver.

Havsbastun – ägare med förmedlingsavtal med Driftbolaget har gratis tillgång till havsbastun. Öppettiderna varierar utifrån säsong och kommuniceras av hotellet.

Spa/Gym/Aktiviteter/Restaurang – vi är välkomna att utnyttja alla faciliteter på området. Detta görs genom bokning och betalning i receptionen eller via mail bokning@bokenaset.com.

Båtplats – vid intresse av båtplats i marinan mailar ni driftbolaget för en köplats. De begränsade antalet båtplatserna hyrs endast ut till medlemmar med förmedlingsavtal i nuläget.

Rabatter – i vårt samarbete med driftbolaget får medlemmar med uthyrningsavtal viss rabatt hos driftbolaget. Rabatterna kommuniceras via mail och vi lägger ut dem på vår hemsida, fliken ”Allmän info – BRF rabatter”.

-Förmedlingsavtal-

Uthyrning får enligt stadgarna §20 enbart ske genom driftbolaget. För er som tecknar uthyrningsavtal kommer här lite mer information. Ett krav för att kunna hyra ut lägenheten är att den håller hotellstandard.

Allmänt – om lägenheten skall hyras ut som 6-bädds, skall bäddsoffan uppfylla hotellets kriterier. Det skall också finnas lika många sittplatser som bäddar. Lägenheten skall vara utrustad med lika många kuddar och täcken som bäddar. För att hanteringen med tvätt och allergi skall fungera inköpes kuddar och täcken genom driftbolaget, liksom basutrustning till köket. Köket skall utrustas till 6 personer, checklista till basutrustningen finns på vår hemsida, fliken ”Allmän info – Basutrustning”. Om vi som ägare vill ha egna täcken eller kuddar tar vi med det och när vi lämnar låser vi in det eller tar med hem. Plädar eller andra inredningsdetaljer som riskerar att flyttas mellan lägenheter bör märkas med lgh.nr. Plocka undan all personlig utrustning, så som toalettartiklar, kläder, extraporslin, torr – och kylvaror. Det finns annars risk att städbolaget plockar undan/slänger detta. Det är mycket svårt för dem att bedöma om det tillhör gäster eller ej samtidigt som betalande gäster inte skall mötas av detta i ett hotellrum. Om ni inte har en hundlägenhet är det viktigt att aldrig ta in hundar från besökande på grund av allergirisken.

Egen vistelse – maila till hotellet i god tid ankomstdag och avresedag för er vistelse. ”Incheck” är från 15.00 och ”Utcheck” är kl. 11.00. Ni behöver inte kommunicera att ni kommit på plats eller avrest, utan det är viktigt att ni håller tiderna för koordination av städet. Inför högsäsongen 15 juni – 15 augusti behöver ni meddela hotellet egen vistelse 3 mån innan, dvs senast 15 mars. Det är alltid bra att boka sin lägenhet i god tid, lägg gärna ett bokningsschema för säkerhets skull och ta hellre bort bokningar om ni ändrar er. Önskar ni tillgång till er lägenhet med kort varsel behöver det kommuniceras minst 3 dagar innan ankomst, och möjliggörs om Hotellet kan flytta ev inbokade gäster. Hotellet har ett excel-dokument för varje lgh bokningar.

Städning – efter er vistelse och inför uthyrning behöver ni plocka undan era saker, se till att köket är fräscht och tömma soporna. Det är en så kallad hotellstädning som utförs i vår lägenhet, och den utförs innan eventuell hyrande gäst anländer. Om lägenheten inte hyrs ut mellan era egna besök så står den som ni lämnat den. Därtill skall en storstädning göras 2 ggr per år (vår/höst), antingen gör ni den själva eller köper den tjänsten via städbolaget. Se på hemsidan vad som ingår i hotellstädningen respektive storstädningen, fliken ”Uthyrning – Städning”.

 

Hoppas att ni kommer att trivas och maila om ni undrar över något!  info@brfbokenas.se

Varma hälsningar,

Styrelsen, BRF Bokenäs 100

2022-07-26